Rendes éves szabadság light.

Ennek során ellátogattam ismét második hazámba, Olaszországba, és mivel nem vagyok egy "fedezzük fel a világot" ma és holnap típus, illetve amit akartam, mér felfedeztem belőle, és nem utolsó sorban a repülés általam mereven elutasított ténye megszabja a szokásaimat, így ugyanabba a szállodába mentem, mint kb 6 éve (kivéve előző év) minden nyáron. Olcsó, tengerparti, inkább minimál mint kényelmes, de amire kell, úgy mint alvás és evés, éppen jó.

És igyekeztem esténként és néha nappal is beleszagolni az ottani mindennapokba. Tavaly éppen nem itt voltunk, hanem Horvátországban, így ebbéli kedvem még nagyobb volt, mint eddig. Horvátországban felfedeztem, hogy van olyan hely Európában, ahol a vendéglátó országot a turizmusban egy dolog zavarja csak, de az nagyon, mégpedig a túrista maga.

Na de ne térjünk el a tárgytól. Szóval vegyülgetek, a nyelvtudásom miatt naponta kerülök olyan helyzetbe, hogy nem hiszik el, hogy magyar vagyok, és rögtön jönnek a Magyarországhoz kapcsolódó sztorikkal, legyen az újságos, biciklikölcsönzős, autómosós, pincér, vagy Filippo bácsi aki évek óta minden nap ugyanarra sétál este 8 és 9 között. Nézegetem esténként meg délután néha a híradót, meg hozzá az emberek arcát, és nem bírom ki, kérdezgetem őket politikáról, közéletről. Meglepő dolgot tapasztalok ilyenkor, amitől meg kell, hogy valljam, már már szinte elszoktam.

Az olaszok, ezek a meditárran jellegű emberek, akik leginkább egy léhűtő művész, egy autótervező, egy örökké fiatal focista és ruhatervező érdekes egyvelegét alkotják, nos ők a mindennapokat úgy élik meg, hogy a politika a napjuknak maximum a 2-3 %-át teszi ki. Sőt, mindezt úgy, hogy inkább talán kétnaponta 2-3%. Megvan a határozott véleményük mindenről, de képesek 1-2 mondatba összefoglalni, és ha akarom, ha nem, 1,5 perc után már teljesen másról beszélünk. Csak hogy értsük: mindezt teszik egy olyan országban, ahol azért lenne min rágódni, csak felsorolás jelleggel, a teljesség igénye nélkül lássunk néhány dolgot:

délről északra vándorlók kérdése; a bevándolrók kérdése; az észak olasz autonómia kérdése; a különböző szindikátusok és szakszervezetek által "vezetett" mozgalmak; megannyi bizalmatlansági indítvány folyamatosan; a 80-as években már-már kultikus szintre emelkedett "féléves kormányzások"; maffia perek vs bírók; stb stb.

Szóval látjuk azt azért, hogy lenne min veszekedniük, sőt, fentiek alapján gyakorlatilag naponta tudnának tüntetni, berzenkedni. De nem teszik. Túlléptek ezen. Sőt, ha hiszik ha nem, olasz barátainknál a politika mára teljesen elvált a gazdaságtól. Bezony. Volt idő, mikor nem így volt, meg persze Berlusconi sem az a megszokott politikus alkat háttér szempontjából, de valahogy a gazdasági szféra jelentős része a politika mellett él "nyugodtan". A 80-as években az olasz gazdaság kilőtt, már talán a 70-es évek végétől is, és akármennyi kormány jött és ment közben, csak csak haladtak azok a vonalak a grafikonokon észak felé.

És az átlag olasz, hogy értsük egymást, mindeközben magasról tesz a nagypolitikára, annyit gondol rá naponta mint amennyi a híradóban van, se többet, se kevesebbet. Aztán belemarkol a grissini-s zacskóba, és elnyammog párat az esti show műsor közben melyet egy dalia 170 céntis férfiember, és egy 190 centis szőke bombázó vezet, harmóniában. És ez nekik jó.

Nem része a mindennapjainak a politika, rájött, hogy attól, hogy ha ezen hőbörög, akkor max barátokat veszít és max idegesebb lesz, de semmiképpen sem lesz neki jobb. 

Beszélgettem egy korombéli emberkével arról ott kint, hogy mi van nálunk, kérdezte. 5 percben próbáltam összefoglalni neki. Csak hogy tudják, mit gondolhatnak rólunk, vagyis talán a politikánkról, leírom mik voltak időrendben a reakciói:

1 perc vége: kerek szemekkel nézett;

2. perc vége: szűkült szemmel nézett, kicsit fejcsóválva;

3. perc vége: néha elnézett balra és jobbra mellettem, függően attól, milyen nő ment arra;

4. perc vége: elengedett egy halk "aha" jelzőt, és már a holdat nézte;

5. perc végén megkérdezte:

- És te, figyelj csak, a gyereked mit is sportol, mit mondtál, hogy olyan jó széles válla van?

 

Capisci?

 

 

Szerző: usual man  2009.08.12. 18:17 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://forditogep.blog.hu/api/trackback/id/tr841305555

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása